Lesgeven voor de klas of voor de camera.
18 mei 2020 zal niet meer alleen voor mij en al de andere jarigen op die dag, een dag van betekenis zijn. Sinds gisteren avond laat weten we dat vanaf dan een deel van de leerkrachten en leerlingen (deels) terug naar school mogen.
Voor een grote groep leerkrachten en leerlingen van de kleuterschool, lagere school en het middelbaar onderwijs zal het lesgeven van op afstand echter blijven doorgaan, ook daarna.
Hoe zet jij als leerkracht jouw meerwaarde in bij het ‘afstandsleren’? Hoe zorg jij ervoor dat je jouw leerlingen blijft boeien, motiveren en uitdagen om er de komende weken en maanden verder succesvol voor te gaan?
Ik ben Kristien Rogier en gepassioneerd trainer en executive coach bij in.pa.re.|empowering passionate leaders to success. Via blogs deel ik heel graag inzichten en tips voor gepassioneerde leiders die het verschil willen maken, dus ook leerkrachten.
Leerkrachten en leerlingen hebben in de afgelopen weken samen mooi werk geleverd.
Nu de leerlingen van alle leeftijden ondertussen al 6 weken de toegang tot de school, hun vertrouwde klaslokalen, leerkrachten én medeleerlingen ontzegd wordt, zal het een uitdaging zijn om hen de komende weken en mogelijk maanden, nog langer te prikkelen om zich blijven in te zetten om te leren en het schooljaar succesvol af te ronden in juni.
Algemeen gezien hebben de leerlingen dat al heel goed gedaan. Een dikke pluim verdienen ze hiervoor! Bravo! Zich grotendeels autonoom inspannen om al de lessen te verwerken, oefeningen te maken gedurende al die weken, was voor velen zeker niet evident.
Duidelijk omlijnde taakafspraken met respectievelijke deadlines hebben hier ongetwijfeld toe bij gedragen. Iets waar al de leerkrachten hun uiterste (soms iets te 🙂 ) ijverige best voor gedaan hebben. Chapeau!
Leerkrachten maakten het verschil
Er zijn zeker ook veel leerkrachten die verder gegaan zijn dan het louter Smartschool gericht aansturen van hun klassen. Zo hebben LO leerkrachten filmpjes opgenomen om de leerlingen aan te sporen om te bewegen – ondersteund door globale school initiatieven zoals 10000 stappen-. Dat bewegen was zeker cruciaal in het onderhouden van de fysiek, mentale en ook emotionele gezondheid van de leerlingen. Want velen hebben het op tijd en stond moeilijk gehad, zo lang afgezonderd van school.
Het Kolb-leerproces bij de leerlingen (leren, oefenen, feedback krijgen, herhalingsoefeningen of ‘toetsen’ afleggen) werd in de mate van het mogelijke vorm gegeven. Gelukkig was men in vele scholen al jaren vertrouwd met Smartschool, het communicatiekanaal dat in deze periode ervoor gezorgd heeft dat dit proces ondersteund kon worden, hoewel we via de media ook weten dat dit niet voor elke leerling mogelijk was, bij gebrek aan computer of internet.
Nog andere voelden zich dan weer comfortabeler bij het opnemen van hun ‘live’ les en het doorsturen van dat filmpje naar hun klassen. Ook waren er leerkrachten die Powerpoints voorzien hebben van een voice-over waarin ze toelichting gaven bij de leerstof.
Feit is dat leerlingen duidelijk meer betrokkenheid en animo tonen wanneer het lesgeven meer is dan het ontvangen van mails met opdrachten en deadlines.
Laat alle leerkrachten hun meerwaarde in lesgeven maximaal virtueel inzetten
Hoewel we zien dat na de Paasvakantie nog meer leerkrachten het online videoplatform durven in te zetten in hun opdracht, de ene al creatiever dan de andere, blijven nog te veel leerkrachten enkel zenden via Smartschool.
En dat is jammer! Succesvol zijn bereik je immers niet alleen met het textueel sturen met bijhorende deadlines. Het verschil maak je juist door live in verbinding te gaan met je leerlingen, hen persoonlijke aandacht te geven, in groep te inspireren, samen te communiceren, … Communicatie werkt immers voor 55% via beeld, 38% via geluid en slechts 7 % via inhoud en woorden.
Dat het lesgeven via een videoplatform voor leerkrachten een drempel vormt, is heel begrijpelijk. Je bent immers leerkracht om voor een klas te staan en daar je leerlingen te vormen, inspireren, motiveren tot het ontwikkelen van zichzelf. Praten tegen een scherm is uiteraard helemaal anders. Je mist een deel van de directe interactie.
En toch, … veel beter is het om live les te geven via een scherm, dan enkel mails te sturen. Zo veel van de toegevoegde waarde van een leerkracht blijft onbenut wanneer de leerlingen de leerkracht niet te zien krijgen. Niet elke kind kan makkelijk leren door alles zelf al lezend te verwerken. Velen worden eerder visueel en/of auditief geprikkeld in hun leerproces.
Daarom, een warme oproep aan al de gepassioneerde leerkrachten die ons land telt en die de weg naar het online lesgeven nog niet hebben bewandeld.
Durf! Durf de verbinding met de leerlingen terug op te zoeken! Zij hebben jullie nodig! Niet alleen cognitief, maar ook mentaal en emotioneel.
Het is OK wanneer het nog wat onwennig voelt om in een camera te kijken. Het hoeft ook niet helemaal perfect te lopen. Het is ook niet erg wanneer één van je eigen kinderen toch plots in beeld zou verschijnen of er een niet gepland geluid op de achtergrond te horen is. Alles is beter dan het moeten missen van jullie inspirerende manier van lesgeven die de leerlingen gewend zijn in de klas.
Als trainer-coach begrijp ik heel goed dat lesgeven voor de klas met al je leerlingen voor je dat is wat je het meest energie geeft. Weet dat in een wereld waar dit nu tijdelijk niet mogelijk is, het hebben van een virtueel alternatief echt heel veel beter aanvoelt dan enkel tekst te kunnen zenden via mail, sms, Smartschool enz.
Ik ben ervan overtuigd dat jullie passie voor het lesgeven het kan winnen van de angst en de onzekerheid die online lesgeven met zich meebrengt.
Ga ervoor en ontdek! Net zoals ik zal je merken dat je ondanks de afstand heel dicht bij je leerlingen kan komen via een videoplatform.
Aan al de leerkrachten die het positieve effect van virtueel lesgeven al hebben ervaren, een warme oproep om jullie collega’s voor wie het niet iets minder evident is om deze omslag te maken, te inspireren en helpen daar waar mogelijk. Deel jullie ervaringen.
Weet dat jullie samen de duizenden leerlingen die van jullie afhankelijk zijn hier een enorme dienst mee zullen bewijzen en de voldoening aan het einde van dit schooljaar, des te groter zal zijn, wanneer je samen met je klas aan de eindmeet aankomt.
Yes you can!
Ik wens jullie nog heel veel voldoening gevende momenten in de komende 2.5 maanden van dit schooljaar. Sowieso hebben jullie allemaal mijn respect om onze kinderen door deze periode heen te loodsen en succesvol hun schooljaar te helpen beëindigen.
Bedankt om deze blog te lezen. Delen mag uiteraard ook, graag zelfs.
Dit artikel verscheen eerst op LinkedIn